تحلیل سبک عزیزی در یک لیوان شطح داغ
نویسنده
چکیده مقاله:
یکی از کتابهای منثور برجسته دهه هشتاد، «یک لیوان شطح داغ» احمد عزیزی است که به سبک آیرونیک و در گلایه و شکوه از نابخردی مردمان این روزگار نوشته شده است. هنر عزیزی در زبانآوری و ظهور آگاهیهای وسیعش در بیشتر حوزههای معرفتی، جهت روایت فراز و نشیبهای زندگی اجتماعی و رویارویی گفتمانهای متعدّد است. آمیختگی مفاهیم عمیق انتزاعی، فلسفی، عرفانی، حکمی با واژهها، ترکیبات و تعابیر عامیانه، نوعی سنخیّت با سبک هندی را در اثر او نشان میدهد. ضمن آنکه سبک غالب او آیرونیک است که به دو نوع فاخر و حکیمانه و عامیانه تقسیم میشود. ابتکارات و برجستگیهای سبکی به لحاظ زبانی، ادبی و اندیشگی اسلوب نوشتاری وی را از سایر نویسندگان متمایز میکند. زبان عزیزی در بخشهایی از این کتاب با صلابت، تند و گزنده و در بخشهایی دیگر لطیف، آرامبخش و برانگیزاننده عواطف درونی است. یکی از خلّاقیّتهای سبکی او تسرّی جریان سیّال ذهن از فضای داستان و رمان به نثر عادی است.
منابع مشابه
آمیختگی شطح با کاریکلماتور در نثر احمدعزیزی
احمدعزیزی ( ـ 1337) از چهره های موفق ادبیات معاصر در حوزه های شعر، نثر و روزنامه نگاری است، وی که از احیاگران شطح در دورهء معاصر است ، با اتّکا به دستاوردهای شطح قدما و افزودن تکنیک های زبانی و تصویری وتنوّع موضوعی توانست صورتی نو به شطح قدما ببخشد و نوعی عرفان اجتماعی را مطرح کند. به گونه ای که در حوزهء بازی های زبانی و تصویری به کاریکلماتور (کاریکاتور کلمات) نزدیک شود. امّا باوجود شگردهای...
متن کاملآمیختگی شطح با کاریکلماتور در نثر احمدعزیزی
احمدعزیزی ( ـ 1337) از چهره های موفق ادبیات معاصر در حوزه های شعر، نثر و روزنامه نگاری است، وی که از احیاگران شطح در دورهء معاصر است ، با اتّکا به دستاوردهای شطح قدما و افزودن تکنیک های زبانی و تصویری وتنوّع موضوعی توانست صورتی نو به شطح قدما ببخشد و نوعی عرفان اجتماعی را مطرح کند. به گونه ای که در حوزهء بازی های زبانی و تصویری به کاریکلماتور (کاریکاتور کلمات) نزدیک شود. امّا باوجود شگردهای مت...
متن کاملتحلیل انتقادی تعاریف شطح
چکیدهشطح پدیدهای است که در گذر زمان تعاریف متفاوت و گاه متناقضی یافته است. این دامنة وسیع تعاریف میتواند افزون بر تفاوت نگاه و رویکرد معرّفان، ناشی از سیر تحوّل شطحیات عرفا نیز باشد. اما با وجود اقبال بسیاری از صاحبنظران متقدّم و نیز متأخّر به تعریف شطح، اغلب تعاریف صورت گرفته جامع مصادیق شطح نیست و در بسیاری از موارد تنها به ردّ یا قبول و توجیه شطح نظر دارد نه تعریف ماهوی آن. از این رو در پژوهش ...
متن کاملبررسی ساختار شطح در آثار(ملکوت تکلم،رودخانه رویا و سیل گل سرخ)احمد عزیزی
شاعری تجسم اندیشه های درونی و موهبتی الهی است و شعر تصویری است که شاعر می سازد، این تصویر تنها ناشی از یک احساس یا دید شاعرانه نیست، بلکه بر آمده از توانایی وی در ایجاد تاثیری شاعرانه است. بر اساس آنچه گذشت، می توان گفت: مثنوی ملکوت تکلم که در قالب غزل_ مثنوی ونثر های رودخانه رویا و سیل گل سرخ در دوره دوم شعر و نثر انقلاب اسلامی یعنی دوران پس از جنگ نوشته شده اند آثاری می باشند با آرایش های لف...
15 صفحه اولتحلیل ژانر شطح بر اساس نظریه کنش گفتار
استفاده از نظریههای زبانشناسی در تحلیل آثار ادبی، هم میتواند جنبههای تازهای از آثار ادبی را پیش روی ما آورد، هم میتواند افقهای تازهای را به روی چشم زبانشناسان بگشاید. این مقاله با چنین رویکردی به سراغ نظریه زبانی «کنش گفتار» رفته، آن را روی یکی از مشهورترین ژانرهای ادبی (شطحیات) پیاده میکند. در بخش نخست، سعی کردیم با اشاره به سیر تکوینی نظریه کنش گفتار، مبانی آن را توضیح دهیم؛ مبا...
متن کاملبررسی سبک، اندیشه و محتوای اشعار احمد عزیزی
موضوع پژوهش، بررسی سبک، اندیشه و محتوای مثنوی های احمد عزیزی، یکی از شاعران برجسته ی معاصر و عصر انقلاب اسلامی است که در پنج فصل تنظیم گردیده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که توجه او به لفظ بیش از معناست. برجسته ترین ویژگی های سبکی شعر احمد عزیزی در کتاب «طغیان ترانه» در سطح زبانی عبارتند از به کارگیری ترکیبات خاص و بدیع، استفاده از تعبیرات عامیانه، اصطلاحات امروزی و واژه های مذهبی. در سطح ادبی...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 1
صفحات 63- 76
تاریخ انتشار 2017-04-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023